mandag, januar 17, 2005

Oppdatert semesterplan

Her er en oppdatert versjon av semesterplanen som ble utdelt på orienteringsmøtet i forrige uke. Den ligger også som PDF i fillageret i studentportalen, og jeg tror dere som er medlemmer i gruppen skal kunne laste den ned herfra. Si fra i kommentarene dersom det ikke går.

HUIN105: Webdesign og webestetikk

Undervisere

Emneansvarlig: Jill Walker
Foreleser 31/1 og 21/2: Rolf Beev
Kollokvieledere: Bård Aase, Laila Frotjold, Jan Erik Mandelid, François Picot.

Timeplan

Hver uke fra 17. januar og fram til påske skal du på en forelesning, et seminar og en kollokvie. Studenter på Bachelor i nye medier og Bachelor i film og TV-produksjon skal på kollokvie 2 eller 4. Alle andre studenter skal på kollokviegrupper 1 eller 3. I Studentportalen er dere automatisk fordelt, og dersom dere er på feil kollokviegruppe order vi dette manuelt.








MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
8.15-10

Kollokvie 4
Rom 305, Pihl. (Laila Frotjold)


10.15-12Forelesning
Aud Q
(Jill Walker)

Seminar 1
Rom 124
(Jill Walker)
Seminar 2
Rom 124
(Jill Walker)

12.15-14

Kollokvie 1
Rom 124
(François Picot)
Kollokvie 2
Rom 124
(Bård Aase)
Kollokvie 3
Rom 124
(Jan Erik Mandelid)

Semesterplan

17. januar – 21. januar:
Hvordan bruker vi nettet? Nye sjangrer og tenkemåter. Sette opp blogger, ta bilder. (Les: hjelpefiler blogger.com, Digitale verdener sider 41-54, Bernstein ”Living Web”)
24. januar – 28. januar
Analyse og tolkning av nettsteder. (Les: Digitale verdener sider 57-100)
31. januar – 4. februar
Rolf Beev: Innføring i HTML. Arbeide med klasseprosjektet. (Les: Castro, Zeldman)
7. februar – 11. februar
Å fortelle på nettet. Hvordan kan man organisere et nettsted? Klasseprosjektet sluttføres. (Les: Digitale verdener sider 145-178, These Waves of Girls)
14. februar–18. februar
Om gruppeprosjektene og mappen. Web standards. RSS, endre på bloggmalen. (Les: Castro, Zeldman)
21. februar–25. februar
Rolf Beev: CSS, (Les: Castro, Zeldman, onlineressurser oppgis)
28. februar–4. mars
Nettstedsanalyse. Presentere gruppenes prosjektidéer. (Les: Kompendiet om tekstanalyse)
7. mars–11. mars
Grensesnitt, interaksjon. Tilbakemelding på nettstedsanalysene. (Les: Digitale verdener (s. 273-312)
14. mars–18. mars
Innhold bestemmes etter deres ønsker og behov.
Uke 13: Forelesning(er) i fargelære og grafisk teori, arr. av Infomedia, mer info seinere. (Les: Williams)
Uke 14 – uke 19
Fellesundervisning slutt. Nå blir dere delt i to:
  1. Bachelorstudenter i nye medier/fjernsynsproduksjon: Dere har intensivundervisning i andre fag til og med uke 18. I uke 19, 20 og 21 (10-26. mai) jobber dere intensivt med gruppeprosjektet og har seks øvingstimer i denne perioden. Vi møtes samlet en eller to ganger hvor dere presenterer gruppeprosjektene og får tilbakemelding.
  2. Alle andre studenter: Øvingstimer fortsetter en gang i uken til og med uke 19 (13. mai). En eller to fellesmøter avtales hvor dere presenterer gruppeprosjektene og får tilbakemelding.
Mer detaljert informasjon om dette kommer før påske.

Mappeinnlevering

Vurderingsformen er mappeinnlevering, og dere skal levere en digital mappe mot slutten av mai. Mappen skal skal være digital, og skal inneholde en nettstedsanalyse på ca. 2000 ord, linker til et nettsted utviklet i gruppe, hvor du skal beskrive ditt bidrag, et refleksjonsnotat om gruppeprosjektet og linker til andre arbeider du har gjort i løpet av semesteret.

Foreløpig dato for mappeinnlevering er fredag 27. mai. Dere får beskjed når denne datoen er bekreftet og helt sikker.

Pensum

Bøker
  • Ida Engholm og Lisbeth Klastrup (red.) Digitale verdener - de nye mediers æstetik og design. København: Gyldendal, 2004.
  • Elizabeth Castro: HTML for the World Wide Web 5th edition. Berkely: Peachpit Press 2003.
  • Robin Williams: The Non-Designer's Design Book. Pearson Education, 1994.
  • Jeffrey Zeldman: Designing with Web Standards. New Rider Press, 2003.
Kompendium med artikler om tekstanalyse. Kjøpes på Studia.
Onlineartikler og nettsteder
Flere tekster og nettsteder opplyses underveis.

Mer info

Du finner linker til mer info i Studentportalen.